3. 6. 2006

Dějiny krásy

Umberto Eco
vydal: Argo, 2005
cena: cca 990 Kč ( děsné, ale kniha má trvalou hodnotu a léčebné účinky)


Obrazové publikaci o 439 stranách včetně rejstříků se prostě nedalo odolat. V knihkupectví Academia na Václavském václaváku ji mají mazaně položenou u pokladny, kde se na vás svůdně usmívá z přebalu portrét Eleonory di Toledo.

Obliba takových knih má v naší rodině dlouhou tradici. Dědictví přechází z generace na generaci a nyní jsem držitel sbírky já. V mé knihovně se setkávají špatně svázané, rozpadající se německé knihy o gotice s umělecky vázanými publikacemi gigantických rozměrů ( v příbuzenstvu mám několik renomovaných uměleckých knihvazačů).

Většina podobných knih má jako doprovodný text k reprodukcím popis díla, poznámku o autorovi, kde je originál uložen.
V této nové akvizici mé sbírky je text zaměřen jinak.

Kapitoly s názvy jako Estetický ideál ve starověkém Řecku, Krása jako úměrnost a harmonie, Krása monster, Rozum a krása, Krása strojů, Od abstraktních forem do hlubin hmoty, ty vyjadřují ve zkratce filosofii celé knihy. Kapitoly nás neprovádí galerií stylů, ale významů. Texty jsou spíše úvahou nad podněty, které nutily umělce všech dob zachytit myšlenku, pohled, situaci. Krátce vysvětlí historii a více se věnují souvislostem, v kterých dílo vznikalo.

Nechybí básně, citáty, poznámky. A protože těžko reprodukovat filosofii díla, které je založeno na symbioze obrazu a textu, kousek sem opíšu, abych přiblížila strukturu knihy i těm, kteří ji nemají možnost vidět na vlastní oči.

Text je u všeobecně známého Pekla H. Bosche:
Sókrates jako Silén ( Platón, Symposion)
"Nuže tedy pravím, že je zcela podoben těm Silénům vystaveným v sochařských dílnách, které umělci vytvářejí se syringami nebo s píšťalami; když se rozevrou, ukáže se, že uvnitř v sobě skrývají sošky bohů. A dále pravím, že se podobá Satyru Majarovi. Že jsi zevnějškem těmto podoben, Sókrate, jistě bys ani sám nepopřel....
Sami vidíte, že Sókrates, jsa roztoužen láskou po krásných mladých lidech, stále se kolem nich točí a je ve vytržení - a hned zase všechno je mu neznámo a o ničem neví. Že není toto jeho chování Silénské ? Jistě. Neboť to je u něho jen vnějším obalem, jako u dutého Siléna; ale když se otevře, přátelé, jaké bohatství rozumnosti najdete v jeho nitru!
Neboť zrak jest z našich tělesných smyslů nejbystřejší, ale moudrost jím nevidíme- byly by to hrozné lásky, které by vzbuzovala, kdyby dávala nějaký takový jasný svůj obraz, vcházející do zraku, a podobně ostatní věci hodné milování; takto jediná krása dostala ten úděl, že je nejpatrnější a nejmilostnější..."


V knize jsou reprodukce jak klasických děl, nejznámější obrazy a sochy na světě, dva tisíce let stará Sapfó , z mušle vystupující Venuše a upjatá Tizianova La Bella, plnokrevná Antea, půvabné dívky, načtrnuté Holderovou rukou, tak novodobé fotografie včetně Jamese Deana. Kontinuita vybraných fotografií mi poněkud uniká, ale své místo v knize asi mají. Já bych je oželela. Naopak, naprosto mne nadchly reprodukce strojů, továren, robotů. Umělá ruka Ambroise Paré z Opera chirurgica ( 1594) je fantastická. Architektura je zastoupena jen málo, ale síla fotografie neuvěřitelné Kaufmannovy vily nad vodopádem je veliká.

Kniha je doplněna rejstříky včetně citací a použité literatury, což znamená, že se pravděpodobně budu pídit po některých dílech, jejichž úryvky mne zaujaly. Rozhodně se znovu začtu do Básnických překladů Hanuše Jelínka, které poněkud zahálí v mé knihovně, a určitě opráším několik svazků Antické literatury.

Závěrem mohu říci, že publikace si neklade za cíl být encyklopedií umění, ale spíš navodit stav mysli, otevřený vjemům, které si v běžném životním shonu přestáváme uvědomovat. Je to ideální kniha pro deštivé večery, s krásnou porcelánovou konvicí dobrého čaje, pohodlným polštářem na koberci, tichou hudbou a pro pány či odvážné dámy i dýmkou voňavého tabáku.

Technická: pěkně svázané, na křídovém papíře výborné reprodukce, vyžaduje opatrné zacházení, neboť díky provedení je kniha velmi těžká.

Místo v mé knihovně: barokní štelář

Žádné komentáře: